Les infografies com a recurs educatiu a Gestió Administrativa i Batxillerat.

Hola,

En aquest nou article que dediquem a aplicacions i recursos 2.0 hem volgut posar la nostra atenció en, no només aplicacions útils, sino en l’anàlisi del recurs en qüestió per la seva utilitat educativa. Us parlem de les INFOGRAFIES.

En d’altres posts publicats en el Blog de Cicles Formatius i en els Blog de Batxillerat i ESO , vàrem analitzar Xarxes Socials, Gestors de Continguts (CMS) i també Xarxes/aplicacions per a la gestió d’imatges, però tot això ho vàrem fer com a introducció a unes aplicacions que poden esdevenir molt pràctiques, tot i que no vàrem entrar, a fons, en la seva utilitat com a possible recurs educatiu. Per cert, això ja és en sí mateix una bona idea per a futurs articles…

Bé, centrem-nos, ara us volem parlar de la INFOGRAFIA com a recurs educatiu. Considerem des del Departament d’empresa de Sant Josep Obrer, i també des del Departament d’Informàtica, que la infografia és un recurs molt i molt potent, i que afavoreix l’ús de competències molt importants per l’alumne, i el que és més destacable, ho fa de forma ONLINE i “OFFLINE”. Ens expliquem.

El correcte disseny d’una infografia requereix, primer de tot, d’un coneixement profund d’allò sobre el que s’està fent la infografia, i a més, obliga l’alumne a, no només entendre, sino també a ser capaç d’explicar allò que ha entés, sent capaç de sintetitzar i de resumir esquemàticament, amb relacions entre les parts, tot allò que voldrà que hi consti. Aquesta seria la part “offline”, és a dir, la infografia obliga a una anàlisi prèvia molt profunda de “qué és això” i de “com ho explico sintèticament”

Òbviament, arribada la part online, l’alumne ha de, primer de tot, buscar aplicacions per a fer infografies i triar-ne la que més li agradi, sent el normal que tota persona conegui un parell, entre les que podriem destacar easel.ly i piktochart , per destacar-ne dues, tot i que el millor, com sempre, és buscar la que més ens agradi i millor s’adapti a la nostra manera de treballar online i a les notres necessitats.

Tingueu present en el moment de triar que algunes permeten moltes més opcions en el moment de compartir, inserir o presentar la infografia,com per exemple el piktochart, que potser és la que més opcions ens presenta una vegada feta la infografia i arribat el moment de mostrar-la online o en una presentació presencial.

Les plantilles que l’alumne hi trobarà l’ajudaran molt a agafar idees i a entendre que no és el mateix intentar explicar, per exemple, un procés lineal o un sistema jeràrquic, de tal manera que ja hi trobem un primer esforç en el que cal enteniment d’allò que es vol explicar: Cal trobar una plantilla que s’adapti lògicament al que s’ha d’explicar.

A més, l’alumne haurà de buscar símbols que ajudin a reforçar el concepte, i aquí hi trobarem un nou esforç de lògica i d’enteniment. Així, la tria de símbols per a explicar conceptes abstractes com per exemple OBJECTIU, SUBORDINACIÓ, ORIGEN, etc, constitueix en sí mateix un esforç molt pràctic per l’alumne.

Finalment, caldrà desenvolupar i adaptar la infografia, i a base d’aprofitar plantilles, l’alumne arribarà a obrir-ne de noves totalment en blanc, sense límits, simplement un fons blanc que li donarà tota la llibertat per a desenvolupar la seva creativitat, la seva estètica de colors, símbols i disposició a l’espai, etc. Tot aquest procés reforçarà enormement la part offline, ja que en la lluita per explicar-se el millor possible, en l’intent per fer una infografia sintètica però completa i concisa però suficient, l’alumne assimilarà moltíssim allò que vol explicar, i difícilment ho oblidarà.

Esperem i us convidem a plantejar-vos l’us de les infografies com a recurs educatiu, i als que no treballeu en l’àmbit de l’educació, us convidem a utilitzar-la com a recurs per a entendre qualsevol cosa, tot intentant explicar-ho, i a explicar-ho tot intentant entendre-ho. 

Us deixem també en aquest post una infografia feta per l’alumna de 1r de Gestió Administrativa, la Shirley Hinojosa, tot explicant-nos el funcionament bàsic de l’IRPF, una infografia encabida en el mòdul d’Empresa i Administració i que pensem que està molt ben estructurada, i més tenint present que és la primera que han fet els nois. La resta de la classe també ha presentat infografies molt ben fetes, caldrà millorar, sens dubte, però han treballat molt bé i han entés la utilitat d’aquest recurs.

Si us ha agradat aquest article i creieu que pot ser útil a més gent, us convidem a compartir aquest contigunt a les xarxes socials i així ajudar-nos en la seva difusió, moltes gràcies !!

Anuncis